Selasa, 29 Oktober 2019

MELAYU BANGSA WAWASAN AKHIRAT

MELAYU BANGSA WAWASAN AKHIRAT

MELAYU
Mudah disebut terutama orang yang menduduki Tanah Melayu dan sekarang disebut Malaysia.

BANGSA
Melayu ini Bangsa kepada Orang Islam yang berada di Nusantara. Walau asalnya China beragama Buddha, India beragama Hindu, Aryan beragama Yahudi atau Kristian. Jika datang ke sini atau yang telah lama, bila masuk Islam di Benua Melayu maka jadilah Bangsa Melayu.

Cuma untuk mewujudkan Melayu itu  ada permulaan cerita dan ada kisahnya. ada permulaan dan ada penamatnya. Ada Muqaddim dan ada Muakhirnya. Ada Awal dan ada Akhirnya. Itulah disebut Usul Asal Bangsa Melayu. Oleh itu untuk menjadi Melayu, syaratnya;
1. Beragama Islam (Masuk Melayu)
2. Berbahasa Melayu
3. Berbudaya Melayu
4. Beradat Melayu

Dan tersusunlah pada kata;
Melayu itu Usulnya Agama yakni Islam,
Bahasa Jiwa Bangsa,
Budaya Raga Bangsa,
Adat @ Kuasa Memartabatkan Bangsa.

WAWASAN
Erti Wawasan - Membawa Maksud Kecemerlangan untuk menuju Matlamat Kegemilangan yang sebenar.

"Wahai Jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan redha lagi diredhai. Maka kamu termasuk golongan Hamba2 Ku, Dan masuklah kamu dalam syurgaKu" (Al Fajar 27-30)

AKHIRAT
Tidak lain, Iqtikad bagi seseorang Islam yang beriman itu ialah Yakin Kepada Akhirat. Hari penghidupan yang sebenar, hari penentuan dan sbgnya. Pintunya kubur cara matinya jasad. Dan ada lagi cara lain untuk ke akhirat. Banyak contoh2 jika dicari dan dikaji. Untuk orang yang melalui pintu kubur, alamnya disebut Barzakh, lepas itu Alam Masyar dan seterus Alam Penentuan, Pembalasan dan sbgnya. Semuanya ini dirumus dalam kata AKHIRAT.

Untuk ke akhirat mesti ada persiapan, persediaan dan bekalan. Tempat untuk siap, sedia dan bekal inilah Dunia. Penempatan Sementara disebut Bumi.

"Sesungguhnya telah Kami jadikan apa saja yang ada dibumi sebagai perhiasan bagi mereka untuk Kami menguji siapakah yang terbaik perbuatannya" (Al Kahfi 7)

Sabda Rasulullah SAW;
"Bagiku dan apa saja yang ada di dunia ini, bukanlah aku. Aku hanyalah seperti penumpang yang berteduh dibawah sebatang pokok untuk berehat sebentar kemudian aku terus pergi tinggalkanya" (HR Tirmizi dan Ibnu Majah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan